Hoe ik te werk ging
Voordat ik begon met het ontwerpen van de WC-rolhouder heb ik eerst onderzoek gedaan naar elk van de ontwerpers die we hebben meegekregen vanuit de les Vormgeving. Als eerst heb ik alle ontwerpers even gegoogled zodat ik globaal al een beetje een idee kreeg van hun werk. Door eerst alleen plaatjes te bekijken kreeg ik al een idee van de verschillende stijlen. Na het verkennende werk ben ik me meer gaan verdiepen in de ontwerper en zijn werk. Het was nog best veel werk om de - voor mij - nuttige informatie te scheiden van al de overige informatie, maar naar mijn idee heb ik een goed beeld kunnen schetsen van de stijlen van verschillende ontwerpers.
Piet Hein Eek
Het
werk van Piet Hein Eek is vooral opvallend vanwege zijn keus voor materiaal,
wat voornamelijk bestaat uit afvalmateriaal uit de industrie en natuur. In zijn
werk is bijvoorbeeld goed terug te zien dat hij veel resthout heeft hergebruikt
maar ook koper, (oud) ijzer en stoffen. Zijn inspiratie haalt hij dan ook uit
deze materialen, maar ook uit machines en de mogelijkheden die deze kunnen
bieden voor het maken van een nieuwe collectie.
Eek’s voorkeur gaat uit naar een sobere vormgeving: hoekige vormen en niet al te veel poespas. Zo komen de hergebruikte materialen en diens kleuren het best naar voren.
Eek’s voorkeur gaat uit naar een sobere vormgeving: hoekige vormen en niet al te veel poespas. Zo komen de hergebruikte materialen en diens kleuren het best naar voren.
Piet Hein Eek’s werk bestaat hoofdzakelijk uit series
meubilair, verlichting en (woon)accessoires. Eek keurt massaproductie af. Hij
ontwerpt en fabriceert dan ook alles binnen zijn eigen bedrijf. Dit vergt meer
tijd en geduld dan bij massaproductie, maar elk product krijgt meer aandacht.
Ook biedt het meer vrijheid en kan het product bijvoorbeeld eerder op maat
worden gemaakt. Door Eek’s persoonlijke aanpak en het gebruik van afvalmateriaal
ontstaan er unieke producten.
Foto 1: ‘Crisis Stoel’
Foto 2: ‘Crisis kussentjesbank’ en ‘Afvalsalonblok in sloophout’
Raymond Loewy
Loewy ontwierp in een herkenbare stijl: gestroomlijnd en eenvoudig. Je kan ook zien dat dit de basis is geweest bij al zijn ontwerpen. 'Beauty through function and simplification’, oftewel ‘Schoonheid door functie en vereenvoudiging’ is hoe Loewy zijn werk omschreef. Hij wordt dan ook gezien als de uitvinder van de streamline techniek, waarvan de S1 locomotief een bekend voorbeeld is. Deze stoomtrein bevat alle elementen waar Loewy zo bekend om stond: eenvoudig en functioneel. Door het toepassen van de streamline techniek verminderde de luchtweerstand en kon de trein hogere snelheden bereiken.
"Between two products equal in price, function and quality, the one with the most attractive exterior will win" stond op het visitekaartje van Raymond Loewy. Hiermee bedoelt hij dat als twee producten technisch en qua prijs gelijk zijn aan elkaar, het meest aantrekkelijke exterieur het wint. Behalve dat het product er mooi uit ziet, moet het product door zijn eenvoud ook makkelijker te produceren zijn. Dit concept sloeg goed aan. Loewy´s producten waren technisch nooit veel beter dan zijn voorgangers, maar zijn designs werden beter verkocht en vaak sneller geproduceerd. Op het hoogtepunt van zijn carrière kwam 75% van de Amerikanen dagelijks in contact met één of meer van zijn ontwerpen.
Naast de S1 stoomlocomotief ontwierp Loewy ook autobussen, koelkasten, logo´s (onder andere Shell, Exxon en Lucky Strike), verpakkingen (Coca-Cola), interieurs (het Skylab van NASA) maar ook auto’s. De Studebaker Avanti is hiervan een bekend voorbeeld. Het design van deze auto was ging tegen alle ongeschreven regels van die tijd in. Loewy maakte de auto lichter, lager en ook zuiniger. In de tijd van ‘hoe meer chroom, hoe beter’ hield hij zijn design eenvoudig: hij had het niet zo op al dat chroom.
Foto 1: Raymond Loewy en de S1 stoomlocomotief
Foto 2: Concept schets van de Studebaker Avanti door Loewy, uit 1963
Philippe Starck
Philippe Starck heeft heel wat verschillende ontwerpen op zijn naam staan. Vul zijn naam in op Google Afbeeldingen en je komt de meest uiteenlopende ontwerpen tegen. Stoelen, lampen, wc-potten, zonnebrillen, horloges, een Aprilia motor en zelfs een boot. Zijn designs zijn modern en er komen vaak wat ronde vormen in terug. Starck is gefascineerd door normale alledaagse voorwerpen en geeft hier dan z’n eigen draai aan. Zijn ontwerpen zijn daardoor erg onvoorspelbaar en vaak anders van vorm dan men gewend is van het voorwerp.
Philippe Starck geloofd in democratisch design: goed
ontworpen spullen met kwaliteit zijn niet alleen voor de elite. Zo laat hij een
groot deel van zijn collectie in grote getallen produceren waardoor de
exclusiviteit verdwijnt en de producten beschikbaar en betaalbaar zijn voor
iedereen die bijvoorbeeld graag een designstoel in huis wil. Starck ontwerpt
ook producten voor bekende merken, zoals badkamerinterieur voor Duravit en een
computermuis voor Microsoft. Zo komt vrijwel iedereen wel een keer in aanraking
met een ontwerp van Starck.
Naast een democratisch design ontwerpt Starck ook ecologisch verantwoorde
producten. De V+ Volteis elektrische auto is
hiervan een goed voorbeeld.
Foto 1:Starck’s bekende
citruspers
Foto 2: V+ Volteis elektrische auto naar ontwerp van Starck.
Dieter Rams
Het werk van Dieter Rams staat bekend als
minimalistisch, tijdloos en duurzaam. Rams gebruikt vrijwel alleen wit in zijn
designs. Het zijn allemaal vrij toegankelijke en neutrale ontwerpen, zonder
overbodige elementen. De filosofie van Dieter Rams is dan ook dat een goed
ontwerp zo weinig mogelijk ontworpen is. Al die poespas is volgens hem niet
nodig. Rams liet zich inspireren door de ‘Form follows function’-formule van de
Bauhaus: functionaliteit is belangrijker dan de vorm.
Rams’ ontwerpstijl wordt hedendaags nog steeds als inspiratiebron gebruikt. Zo
heeft Apple het design van onder andere de Iphone gebaseerd op de stijl van
Rams.
Rams stelde zelf de ‘tien principes van een
goed design’ op.
Een goed design:
1. is innovatief
2. maakt een product nuttig
3. is esthetisch
4. maakt een product begrijpelijk
5. is bescheiden / niet opdringerig
6. is eerlijk
7. gaat lang mee
8. is degelijk tot in het laatste detail
9. is milieuvriendelijk
10. heeft zo weinig mogelijk design.
Rams heeft onder andere samengewerkt met het
bekende merk Braun. Hiervoor ontwierp hij de SK4, een platenspeler met radio. Het
witte kastje met het doorzichtige deksel kreeg als bijnaam ‘Schneewitschensarg’
(‘doodskist van Sneeuwwitje’). Ook in dit ontwerp zijn de rustige vormen en
witte kleur weer terug te zien.
Nog een bekend design is de 606 Universal Shelving System van Vitsœ.
Deze kast is nog steeds erg populair. Door zijn simpele design en witte kleur past
hij in velen woonkamers.
Foto 1: De SK4 platenspeler aka 'Schneewitschensarg'
Foto 2: 606 Universal Shelving System van Vitsœ
Droog
Droog is een in Amsterdam gevestigd design stichting die hedendaagse
Nederlandse vormgeving promoot. Ze werken samen met individuele designers om
nieuwe producten te ontwerpen en te realiseren. De collectie van Droog design bestaat
dan ook uit diverse producten die allemaal op een vrij kunstige manier zijn
vormgegeven. De vormgeving wordt omschreven als (Nederlands) nuchter, eenvoudig
en met wat droge humor. Dat is ook de reden waarom ze de naam ‘Droog’ hebben
gebruikt.
Droog gebruikt vaak goedkope industriële materialen
en gevonden voorwerpen in hun producten. De ‘Chest of Drawers’ is hiervan een
goed voorbeeld.
Bij Droog gaat het concept voor de vormgeving. Ze hebben dan ook hun
eigendesign platform: Droog Lab. Hier kunnen ontwerpers, partners, klanten en
fabrikanten ideeën inbrengen waarmee Droog vervolgens aan de slag gaat. Zo worden
er continu nieuwe concepten, materialen en technieken gebruikt. Buiten dan
Droog meewerkt aan het ontwerp fungeren ze soms ook alleen maar als
tussenpersoon tussen ontwerpers en projecten.
Een bekende samenwerking was met Marcel Wanders. In samenwerking met Droog
maakte hij de Knotted Chair: een stoel van bewerkt touw. Er werd een
traditionele knooptechniek gebruikt in combinatie met moderner materiaal zoals
aramidevezels en koolstofvezels.
Droog ontwerpt zowel kleine woonaccessoires tot grotere klassiek Nederlandse ontwerpen. De prijzen variëren van een paar tientjes tot duizenden euro’s. Zo staat de Knotted Chair te koop in de webshop van Droog voor maarliefst € 3.630,00 en de Chest of Drawers voor € 20.570,00.
Foto 1:De ‘Knotted Chair’ van Marcel Wanders.
Foto 2: De ‘Chest of Drawers’ van Tejo Remy.Hij zocht kastjes bij elkaar en bundelde ze samen tot één kast.
Wat heb ik geleerd?
Wat ik heb geleerd van deze opdracht is, buiten het opzoeken van informatie op internet, het ook erg belangrijk is dat je zelf goed naar de ontwerpen kijkt en jezelf er vragen over te stellen. Zijn er bepaalde elementen die steeds terug komen in de designs van de ontwerper? Is er een soort thema? Gebruikt hij steeds dezelfde materialen? Ook vond ik het erg leuk en leerzaam om de ontwerpers met elkaar te vergelijken. Wat doet de ene ontwerper nou anders dan de ander? Zijn er misschien ontwerpers die iets met elkaar gemeen hebben qua design?
Het beantwoorden van al die vragen hielp mij de designs te begrijpen en de filosofie erachter. Ik kreeg ook al gelijk inspiratie voor de WC-rolhouder. De designs van Raymond Loewy en Dieter Rams spraken mij persoonlijk het meest aan en ik had bij deze twee ook al meer ideeën dan bij de andere. Wie ik gekozen heb, waarom en het uiteindelijke design van de WC-rolhouder licht ik later allemaal toe in een nieuwe blogpost!
Geen opmerkingen:
Een reactie posten