Ideefase: STARRT

Situatie

Deze STARRT gaat over de idee fase van het step project. In deze fase was het tijd om al onze ideeën over de step op papier te zetten. De bedoeling was alles, maar dan ook alles op papier te zetten. Dit heb ik dus gedaan! Na dat we ideeën bedacht hadden, moest er een morfologische kaart komen om al onze ideeën overzichtelijk bij elkaar te zetten. Na dat deze ideeën bij elkaar stonden, moesten we 4 ontwerpen maken aan de hand van 4 verschillende geesten. Na dat er 4 ontwerpen gemaakt zijn moesten daarvan spuugmodellen gemaakt worden, en aan de hand van deze 4 modellen moesten er 2 concepten worden gekozen. Voor deze fase is het als laatste aan ons om een presentatie te houden over onze werkzaamheden. Idee schetsen Morfologische kaart Integraal Idee

Taak

Mijn taak was het om eerst ideeën te tekenen, dit was een individuele taak. We hebben geen gebruik gemaakt van rouleren ofzo. Het was in je eentje ideeën genereren. Daarna zouden we met zijn drieën de morfologische kaart opstellen. We zouden allemaal 1 idee uit deze kaart uitwerken en het laatste idee wilde wij met zijn drieën uittekenen. Daarna wilde wij met zijn alle de spuugmodellen maken en de presentatie voorbereiden. Bij het bespreken van de 4 modellen voor de uiteindelijke keuze van 2 concepten zijn wij ook alle 3 aanwezig. Idee schetsen Morfologische kaart Integraal Idee

Activiteit.

Het eerste wat ik gedaan heb is het opstellen van 20 deel problemen. Ik begon daarna op één papier te tekenen op het onderwerp dat ik daarboven geschreven had. Wanneer ik geen ideeën meer had pakte ik gewoon een ander papiertje en ging ik verder op het andere onderwerp dat daar weer boven stond. Zo waren mijn tekeningen in 1 schooldag af. Idee schetsen

Tijdens het maken van de morfologische kaart hebben we de indeling met zijn alle gemaakt. Daarna hebben we individueel om de beurt alle ideeën in de kaart getekend. Ik had liever eerst alles vergeleken met elkaar maar door de gedachte dat er tijdgebrek was, was dit blijkbaar niet mogelijk. Na dat alle ideeën in de kaart stonden heb ik alle ideeën bekeken en heb ik vertelt aan Mitchell en Charlene wat ik van hun ideeën vond en ze gecomplimenteerd op hun snelle en rijke gedachte gang en fantasie. Ik merkte dat ze dat fijn vonden en dat ze wat minder gestrest waren door de tijdsdruk. Tijdens het opstellen van de onderverdeling van de morfologische kaart waren er wel wat stribbelingen. We konden het eerst niet goed eens worden over wat er wel en wat er niet in moest komen. Maar na veel overleg zijn we er wel over uitgekomen. Morfologische kaart

Toen was het tijd voor het schetsen van de ideeën. Het plan was om elk 1 schets te maken en de laatste schets alleen te doen. Het was echter anders, ik heb de groepsschets en mijn eigen schets gemaakt. Niet dat ik dit erg vind want ik vind tekenen leuk, maar ik denk wel dat ik zo meer werk verricht heb.
Tijdens het maken van de spuugmodellen hebben we met zijn drieën elk een apart onderdeel gemaakt van een spuugmodel. De modellen waren dus snel af en we hebben zeer goed samengewerkt, hier ben ik echt trots op. Integraal Idee

Tijdens het kiezen van de concepten hebben we een soort van kleine presentatie gehouden om te laten ons ontwerp te showen. We stelden elkaar ook vragen om meer informatie van het ontwerp te krijgen. Door kritische vragen te stellen en door te denken op de verzonnen ideeën zijn we op 2 hele goede en interessante concepten gekomen namelijk: de step van Charlene en de step die ik voor de groep gemaakt heb.

Daarna moesten we een presentatie maken. Dit hebben we gedaan voor middel van een paar powerpoint. Zelf heb ik geen steekwoorden nodig voor mijn presentatie ik weet middels waar ik mee bezig geweest ben. We laten op de presentatie onze spuugmodellen, de 4 ideeschetsen, de morfologische kaart en alle schetsen zien. Deze presentatie houden wij op 23 oktober, daarna post ik meer over hoe het gegaan is.

Resultaat.

De resultaten die we behaalt hebben, hebben we vrij snel gehaald. Vrijdag om 12:00 waren we klaar met de ideefase en konden we verder werken aan andere vakken en aan dit STARRT formulier. Tijdens het schetsen van onze ideeën is het resultaat  zeer goed vind ik zelf. We hebben echt heel veel verscheidene ideeën en we hadden dus ruime keuze uit de ideeën om zo de concepten te verzinnen. Ik ben zeer blij met het feit dat we alles op tijd hebben af gekregen. We hebben vooral in de laatste week veel gedaan aan deze fase. Ik durf te schatten dat we 25% in de eerste week af hadden en 75% van het werk in de tweede week hebben afgerond. We hebben het werk druk zo verdeeld omdat we de eerste week veel meer moesten doen voor andere vakken. Deze week hadden we minder huiswerk en konden we dus veel meer doen om alles op tijd te leveren. Morfologische kaart Integraal Idee

Reflectie

Ik vind over het algemeen deze fase goed gaan. Er waren eerlijk gezegd wel wat stribbelingen vooral toen we de morfologische kaart maakte. Een was sprake van andere gedachtes over de essentie en werkwijze van deze kaart. Na een discussie over dit onderwerp hebben we voor het standpunt van mij en Charlene gekozen. Ik had eerst het idee dat Mitchell het hier niet mee eens was en dat hij maar ophield omdat hij er geen zin in had. Maar achteraf hebben we het nog over gehad en hij snapte ons standpunt en vond het gewoon goed. De aanpak van deze fase vond ik vrij sterk, we hebben prioriteiten moeten stellen maar we hebben ze juist gesteld. We hebben genoeg ruimte gehouden voor spelling en we hebben de werkdruk gelijk weten te verdelen met het huiswerk van school. De samenwerking vond ik deze fase erg goed gaan, zelfs beter dan in de vorige fase. In de volgende fase, die maar een week duurt, wil ik voor dat we beginnen nog meer duidelijkheid hebben over wat er precies moet worden opgeleverd. Dat was deze fase namelijk een beetje onduidelijk. Morfologische kaart Integraal Idee

Toepassing

Wanneer je later in werkt bij een ontwerpbureau is het belangrijk om een goede planning te maken waar genoeg tijd hebt voor het op papier zetten van je ideeën. Het is belangrijk ook bij de volgende projecten die we krijgen om prioriteiten te stellen tussen je huiswerk en je projecten, dit omdat het allebei belangrijk is voor je eindcijfer. Ook is het belangrijk om duidelijkheid te weten wat je moet doen voor een project daarom ga ik voor de volgende keer eerder aan de leraren vragen wat er precies moet gebeuren voor de opdrachten van de leerlijnen. Wat ik ook ga doen is de oplever eisen van het project beter bestuderen zodat ik altijd weet wat wanneer af moet zijn. Integraal Idee













Geen opmerkingen:

Een reactie posten